علّت نام گذاری این الگو: وجه تسمیه به خاطر آن است که یادگیری در این الگو منوط به یک فعالیت اجتماعی یا کارگروهی است نحوه ی چیدمان: دوره هم می نشینیم 12â†'> تز این الگو این است که 1+1 بزرگتر از 2 است، یعنی دو فکر با هم یا رویهم ریخته شود اثرش بیشتر از 2 نفر است. مراحل اجرای این الگو: 1- طرح مسئله (موضوع) که باید فراگیران به مدت 3 دقیقه (کمتر یا بیشتر) در مورد موضوع مذکور یا مسأله فکر کنند. البته تفکّر فردی هر کسی باید خودش روی موضوع فوق فکر کند ضمناً تفکر خود را باید مکتوب نمایند. سپس فراگیران نوشته هاس خود را 2 نفری با هم مقایسه می کنند (مشورت هم می کنند) بعد فراگیران به گروههای 4 نفره تقسیم می شوند و در مورد موضوع بحث و تبادل نظر می نمایند. سپس نوشته های تکراری را حذف می کنند آنگاه نماینده گروه فعالیتهای گروه را به سایر گروههای دیگر ارائه می دهد یا به تابلو کلاس نوشته و یا نصب می نماید و سایر گروهها کار هم گروه را مورد نقد و بررسی قرار می دهند در پایان معلّم از کار تمامی گروههای ارزشیابی به عمل می آورد و مطالب را جمع بندی و نتیجه گیری می نماید پس: 1- دعوت فراگیران به تفکر فردی 2- دعوت فراگیران به مکتوب کردن افکار 3- بحث و وتبادل نظر دونفری 4- بحث و تبادل نظر گروهی 5- ارائه مطالب و فعالیتهای گروهی توسط یک نفر (خواندن، نوشتن، نصب کردن) 6- نقد و بررسی و ارزشیابی توسط سایر گروهها 7- ارزشیابی توسط خود معلم 8- جمع بندی توسط معلم محاسن های الگوی یاران در یادگیری: 1- تقویت تفکر فردی 2- تقویت روابط اجتماعی و تشریک مساعی بین فراگیران 3- زمینه ای برای اظهار و تبادل نظر برای فراگیران 4- گسترش ارتباط و تعامل بین فراگیران (هم بین اعضا هم گروه و هم گروهها با هم) 5- ایجاد شور و انگیزه 6- جو کلاسی جوّ نشاط بخش و شاد بخش می شود 7- فراگیران یاد می گیرند که سرنوشتشان به هم گره خورده است 8- دارای اثرات ملایم ولی سریع بر یاد گیری محتوا و مهارتهاست. محدودیت ها: 1- وقت گیر است(زمان بر است) در صورتیکه فراگیران درباره موضوع، کم اطلاع و یا بی اطلاع باشند این الگو جواب نمی دهد و کارایی ندارد. 2- قدرت رهبری و مدیریت معلم را می طلبد، برای علوم محض (ریاضی- فیزیک- شیمی) کارایی اش کمتر است منبع: اموزش و پرورش اصفهان
+ نوشته شده در شنبه نوزدهم فروردین ۱۳۹۱ساعت 10:11  توسط گروه آمادگي دفاعي منطقه 15
|
|